Blog 6 Vietnam!

18 december 2022 - Genting Highlands, Maleisië

Dit schrijvende zijn wij inmiddels 75 dagen op reis, hebben we in 22 verschillende verblijven gelogeerd, 10 x in een vliegtuig gezeten en ontelbare grab-taxi ritjes gemaakt! De reis vliegt sneller voorbij dan ons lief is!! Maar gelukkig hebben we nog zo’n 100 dagen te gaan en staan ons nog genoeg ho(s)telletjes, vliegtuigreisjes en taxiritjes te wachten.

Terwijl ik dit schrijf zit ik op de bank van een Minion-huis (jawel, dat bestaat!!) ergens in de heuvels ten noorden van Kuala Lumpur en blikken Marten en ik terug op onze geweldige en onvergetelijke tijd in Vietnam! Wat hebben we daar een avontuurlijke en fantastische maand beleeft.

Onze aankomst in Hanoi was overweldigend! Ondanks onze home-stay overboeking (met een nacht in een heel vaag hotel als gevolg), hebben we echt genoten van de stad. Wat een stad, wat een mensen en vooral wat een verkeer!! Juul lijkt erg in de smaak te vallen bij de Vietnamese bevolking; er worden steeds hele dikke duimen naar mij en Marten opgestoken; wijzend op Juul. Ook komt er een oude dame naar ons toe; knijpt in Juul haar wangen en zegt: “so perfect, so beautiful, so FAT!!” (Je begrijpt; de nieuwe lijfspreuk bij de Rijzermannen is geboren). We bezoeken het poppentheater en drinken bia hoi (vers bier; midden tussen de locals én spotgoedkoop). Ook op dit terras vallen de beiden meiden in de smaak. Ze worden verwend met allerlei lekkere dingen die ze van alle kanten krijgen toegestopt!

Vanwege een Dengue- uitbraak hebben we helaas moeten besluiten heel snel door te reizen naar de Halong Bay cruise. Maar terug willen we zeker nog eens!

Op de Halong Bay cruise hebben we vooral mogen baden in luxe, en dat 2 nachten lang! Onze kamer bevond zich aan de voorzijde van de boot (de honeymoon suite, inclusief taart!) met de meest mooie uitzichten over Halong Bay. Wat zijn we hier verwend met lekker eten, toffe excursies en prachtige uitzichten.

De tijd met elkaar doorbrengen, mijmerend en kletsend aan boord is goud waard. Zo ook de ochtend dat Mies met Lisanne ligt te kletsen. Ze vertelt haar dat ze later ook moeder wilt worden, maar liever niet wilt werken; waarop Lisanne haar antwoord dat ze dan maar een rijke man moet zoeken. Het blijft even stil… dan vraagt Mies ineens, “mam, is papa eigenlijk rijk?” “Nee niet echt,” zegt Lisanne. Waarop Mies zegt: “Maar mam, waarom heb je hem dan uitgezocht??.” Oké, we moeten nog iets meer werken aan het levensmotto “geld maakt niet gelukkig!” 😂

Na Halong Bay vervolgen we onze reis (met tussenstop in Hanoi) naar Tam Coc. Wat is de natuur hier wederom overweldigend. We verblijven in een gezellige homestay. We verkennen de buurt per fiets, maken een prachtige boottocht en klimmen naar een ontzettend hoog uitzichtpunt. De vele (zwemmende) waterbuffels, eenden, Vietnamese rieten-hoeden, lunchen met Bahn-mietjes en de heerlijke ei-koffietjes zorgen voor een echt Vietnamees “reis-gevoel”.

Onze reis gaat door naar Phong Nha. We hebben wederom genoten van de omgeving en opnieuw hebben we heerlijke fietstochtjes gemaakt.

Ook hebben we een bezoek gebracht aan de Duck-stay. Waar Mies snel de veiligheid op de hoge schouders van haar vader opzoekt, gooit Juul de ene na de andere eend in het nabijgelegen slootje (het schijnt dat deze activiteit geluk brengt; go Juul 🍀!). De rest van de reis wil Juul overigens alles en iedereen gooien; zelfs haar nichtje Olivia is mogelijk slachtoffer later deze reis op Bali (“Juultje Olla ook gooien!”).

Na het velen verkassen is het tijd voor een beetje rust, reinheid en regelmaat. We huren een week een huis in het gezellige Hoi An. We doen onze Sinterklaas inkopen, laten wat kleding maken, spreken af met inmiddels gemaakte reisvrienden in de plaatselijke ballenbak (ja, je bent reizende ouders of niet!) en koken lekker in ons heerlijke huis. Tijdens het volgen van een foodtour, waarbij we 41!!!!gerechtjes proeven, leren we veel bij over de culturele historie van Vietnam! Een aanrader voor iedereen die nog eens naar Hoi An gaat! Helaas blijft de regen aanhouden en loopt de stad steeds verder onder water.

We besluiten ons verblijf na een week af te breken en dan maar de zon, zee en strand op te gaan zoeken op het eiland Phu Quoc.

En of dat gelukt is… wat een relaxte tijd hebben we daar beleefd. Vanuit ons heerlijke hutje lopen we elke middag, via de plaatselijke ballenbak en daarna ijssalon, naar het happy hour op het strand. Op de meest spectaculaire wijze verdwijnt de zon daar elke avond achter de horizon! Ook maakt Mies dikke vrienden met een Koreaans jongetje. Uren spelen ze samen, vooral in het zwembad.

Omdat we ook iets van het eiland willen zien besluiten we een grab (taxi) te regelen naar de noordkant van het eiland. Hier zouden zeesterren gespot kunnen worden! Alleen de rit ernaartoe is al een belevenis op zich. Via Google translate geeft onze uiterst vriendelijke (en geen enkel Engels woord sprekende) grab chauffeur Thong tekst en uitleg over de omgeving. Echter zit hier een klein risico aan; blijkbaar zijn Vietnam en Google nog niet geheel gesynchroniseerd! Wanneer Thong aan Marten vertelt: “pas op crocodile road” en Marten zich rot schrikt en vraagt waar die krokodillen dan zijn… blijkt dat de vertaling niet altijd is wat die moet zijn: hij bedoelde pas op: slechte onverharde weg!

Afgezet op een prachtige strand is er helaas geen zeester te bekennen. Net als we besluiten dan maar wat te gaan zwemmen, staat ineens Thong naast ons hevig te wijzen naar een kleine pier ietwat verderop. En voor we het weten zitten we met elkaar (inclusief de Thong!) in een bootje onderweg naar… tja we hadden echt geen idee! Na 10 minuten komen we aan op het meest idyllische strand ooit; mét tientallen zeesterren! Wat een belevenis! Mies schommelend over het witte zand, zachtjes zingend over zeesterretjes in de zee en Juul die ze één voor één wilde kussen!

Gelukkig voor de meiden weet Sinterklaas Phu Quoc te vinden en worden ze verwend met pepernoten (jawel, hebben de reis overleefd!!) en veel Plastic Fantastic Asian stuf!

Ook bezoeken we op Phuq Quoc nog een combinatie van Cinque Terra en Venetië (best of both worlds zomaar nagebouwd in de golf van Thailand..). Via een kabelbaan worden we naar een (voorheen) onbewoond eiland gebracht waar ineens een gigantisch waterpark opdoemt. De meiden hebben genoten!

Het afscheid van Phu Quoc valt ons allen zwaar. Maar omdat Lisanne toch écht nog even de Mekong Delta wilt verkennen zit een tweede verlenging hier er niet meer in!

En gelukkig maar… want wat hebben we ook hier genoten! Onze homestay biedt ons een all-inn pakket aan; excursies, ontbijt, lunch en diner!

Bij aankomst verkennen we de Mekong delta tijdens zonsondergang per boot. ‘S avonds wacht ons een heerlijk vers bereid diner, waar we gezellig met alle gasten aan een lange tafel zitten!

Om 05:30 uur ‘s ochtends vertrekken we naar de floating market en vervolgens naar de stadsmarkt. Deze is erg indrukwekkend en er wordt van alles verkocht (echt van alles; van kikkers (die nog rondspringen zonder vel en hoofd); tot slangen en heel veel verse vis. Ook worden er dingen geproefd, waarbij Lisanne Juul een stukje gezouten vis te proeven geeft. Juul vindt het heerlijk! De gids vindt Juul erg stoer… en waarom… het blijkt geen gedroogde vis, maar gedroogde slang te zijn!! (En wederom bedankt Google translate!!).

Wat was ook dit weer een fantastisch verblijf! Wederom leuke mensen leren kennen en opnieuw het land nog beter leren begrijpen!

Tijd is ons tekort geschoten in dit land en we hebben elkaar al toegezegd zeker nog een terug te gaan in ons leven! Vietnam en zijn prachtige mensen heeft ons geraakt!

Het is een lange blog geworden! Hier inmiddels bedtijd om morgen weer uitgerust te zijn voor de avonturen die Maleisië ons gaat brengen!

Geniet van de sneeuw! Doen wij dat van de zon!

Liefs van de Rijzermannen

Voor video’s horende bij onze avonturen zie onder de link video’s!

D7334F84-8427-4D1C-90C6-7DDF7B202DA1760C4669-BB28-4CB9-BEB8-69E646C902E93FDAD1DC-E90D-441C-BD03-FEC94D19599ABD13D021-425E-404F-B56A-87960B062B0DFA42CB42-922C-4DE7-B3C3-1FEE35967B11BBC81C57-D24A-4E2A-A19C-75BFD6A07D2BF67EB31D-09DD-4B57-886B-E6AE6B248E1BFEFBE8B2-C44B-43C1-B5D0-9D1FEA939A6E5A194F24-FDC1-4DEE-BDE2-4760530012399249C6C6-D281-4EB0-AB53-EFF678F04BBF637B1221-0C2B-44D7-9366-71C63152138004A1CE8B-5E86-491C-8FE2-BA3FFF59E53DBF48CDE9-57AD-4952-8E7B-C4D3EE0F9B8E3DFF006E-2F22-408A-9717-FCADD082D31A

89C58E8F-65B6-4BEA-BA97-DFC3B2E86086

8811C680-A33D-4389-90A5-3FAB65292025A0C1DE59-0181-4834-A06C-7FF93209908CAF9BEF0A-C29F-45B3-A298-2B29FFDE6BAD